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01 mars 2017

Abarth au Salon International de Genève 2017

Abarth est de retour au Salon de Genève pour présenter l'ensemble de sa gamme et ainsi réaffirmer ses valeurs basées sur la performance, son savoir-faire, le travail artisanal et les modifications techniques qui n'appartiennent qu'à la marque au Scorpion.

Abarth au Salon International de Genève 2017

 

  • La vedette du stand sera la nouvelle version Pista de l'Abarth 595
  • A ses côtés sur le stand la série limitée et numérotée de l'Abarth 695 Yamaha XSR née du partenariat entre Abarth et Yamaha Motor Europe et la Yamaha XSR900 Abarth
  • Les projecteurs seront aussi braqués sur l'Abarth 124 spider et sur la série spéciale Abarth 124 spider Scorpione
  • Calendriers 2017 des Trophées Racing et Abarth
  • Le stand reproduit l'ambiance de l'atelier historique d'Abarth avec un espace dédié au merchandising et à des accessoires exclusifs créés en collaboration avec Mopar
  • Les visiteurs pourront aussi découvrir de nouveaux kits de transformation
  • Le «Registro» Abarth promeut l'histoire et l'identité d'Abarth alors que «The Special Side of Performance» est la nouvelle entité dédiée aux séries spéciales et éditions limitées

 

Abarth est de retour au Salon de Genève pour présenter l'ensemble de sa gamme et ainsi réaffirmer ses valeurs basées sur la performance, son savoir-faire, le travail artisanal et les modifications techniques qui n'appartiennent qu'à la marque au Scorpion.

Sous les projecteurs du Salon de Genève, les visiteurs pourront admirer le nouvel Abarth 124 spider ainsi que la nouvelle version de la série spéciale Scorpione, l'Abarth 595 Pista et l'Abarth 695 Yamaha XSR Limited Edition, fruits de la collaboration de la marque avec Yamaha Motor Europe.

Ce partenariat, qui entre dans sa troisième année, a également produit la XSR Yamaha 900 Abarth, la première moto fabriquée par les deux marques les plus dynamiques du monde des sports mécaniques. En un mot, le stand Abarth est une synthèse des valeurs de la marque : la performance, le savoir-faire présent dans chaque produit et les transformations techniques. Cette philosophie est partagée par un nombre grandissant de tifosi de la marque partout dans le monde. Le succès de « the Scorpionship », seule et unique communauté officielle comptant plus de 70 000 membres, et de « l'Abarth Classiche project », n'est pas une surprise.

Les internautes peuvent s'enregistrer gratuitement sur le site www.abarth.it/scorpionship. Un espace sur le stand sera dédié au merchandising, aux accessoires exclusifs et aux kits de performance réalisés en partenariat avec Mopar, marque de référence pour les services, l'assistance clients, les pièces de rechange et accessoires pour les marques du groupe FCA. Le texte qui suit comprend une synthèse des données valables pour tous les marchés. Pour plus de détails, rendez-vous sur les www.abarthpress.fr

 

Abarth 595 Pista

 

La nouvelle série spéciale 595 Pista rend hommage à l'icône de la marque. Deux modèles seront exposés - berline et cabriolet  - en cinq livrées avec des touches de couleurs contrastées : Gris Campovolo, Blanc Gara, Rouge Abarth, Gris Record et Noir Scorpione.

Elle est équipée du moteur 1,4 T-Jet 160 ch (117 kW), qui développe une puissance spécifique de 117 ch/litre et un couple de 230 Nm à 3 000 tr/mn. Sa vitesse de pointe est de 216 km/h, passant de 0 à 100 km/h en 7,3 secondes. Performances qui prouvent que cette voiture est destinée aux amateurs de sensations fortes. Une vocation sportive confirmée par ses équipements techniques : disques de frein ventilés et perforés (284x22 mm à l'avant et 240x11 mm à l'arrière), suspensions arrière Koni avec technologie FSD et échappement haute performance Abarth Record Monza avec Dual Mode et quatre sorties d'échappement.

Le moteur 1.4 T-Jet 160 ch est associé à une transmission mécanique 5 vitesses mais, en option, il peut être équipé d'une transmission séquentielle robotisée Abarth avec palettes de changement de vitesses au volant. De série : les projecteurs antibrouillard et les jantes en alliage noir mat « Formula » de 17 pouces avec des pneus 205/45.

Le choix de la couleur des inserts des boucliers avant et arrière, de la coque des rétroviseurs et des étriers de frein (noir, rouge ou jaune), font partie du programme de personnalisation de son Abarth 595 Pista. Ainsi, les poignées de porte et les supports de badge "595 Pista" ont une belle finition titane. Le cabriolet est équipé de série d'une capote électrique et de radars de recul.

Sont disponibles en option sur la berline : l'antenne de toit dissimulée sous un capuchon 595 en aluminium, les projecteurs au Xénon, les vitres arrière teintées et le toit ouvrant électrique « Sky Dome ».  

Les sièges sport Abarth en tissu ou en cuir en option sont réglables en hauteur, le tableau de bord est doté d'un écran couleur TFT 7 pouces, la planche de bord est gris mat, la climatisation est à commande manuelle et le volant sport est en cuir avec point milieu. La climatisation automatique et le rétroviseur électrochromatique sont disponibles sur demande.

L'équipement high-tech de l'Abarth 595 Pista est complété par le système UconnectTM, système d'infotainment dernier cri avec écran tactile HD 7 pouces , DAB, six haut-parleurs, Bluetooth® avec streaming audio, ports USB/AUX et services connectés, avec accès à différentes applications.

Le système permet de vous connecter en direct à Facebook et Twitter, d'écouter plus de 35 millions de titres de musique sur Deezer et de recevoir plus de 100 000 stations de radio avec Tuneln. Vous pourrez suivre l'actualité en direct avec Reuters News et profiter d'une navigation connectée avec TomTom Live qui vous informe sur le trafic, la météo et l'emplacement des radars de contrôle de vitesse.

Les séries spéciales - Pista (circuit en français) - portent des noms qui font clairement référence aux modèles sportifs et aux caractéristiques uniques du système de télémétrie Abarth. Pour rentrer dans les détails, le système d'infotainment dernière génération offre la possibilité de télécharger certains des circuits de course les plus célèbres au monde, Monza, Spa-Francorchamps ou le Red Bull Ring pour n'en citer que quelques-uns.

Lors de sessions de roulage sur circuit, il permet d'afficher le plan détaillé et de recevoir des conseils en direct afin d'améliorer son temps au tour. Ainsi, les pilotes d'Abarth 595 Pista pourront accéder à leurs précédents chronos et les analyser à tout moment. En plus, la fonction Routes permet de créer des parcours sur mesure et d'accéder à des parcours en mémoire. Un traceur GPS enregistre chaque parcours pour pouvoir l'analyser plus tard.

Le système d'infotainment UconnectTM comprend la navigation par satellite et un système audio Premium Beats de 440 W avec six haut-parleurs et un subwoofer. Avec l'Abarth 595 Pista, vous pouvez toujours garder un œil sur vos performances et partager vos résultats avec vos amis : le nouveau système UconnectTM, avec écran tactile 7 pouces HD, combine Bluetooth avec commandes au volant, 6 haut-parleurs et un système DAB. Le système UconnectTM 7 pouces, système HD LIVE, est compatible avec Apple CarPlay et Android AutoTM.

De plus, le système UconnectTM avec écran de 7 pouces HD LIVE, vous donne accès à des applications sur téléphone Android grâce à Android Auto, ou sur iPhone avec Apple CarPlay. Apple CarPlay est le moyen le plus simple et le plus sûr pour utiliser son iPhone en voiture, pour avoir accès aux cartes, à la musique Apple, pour envoyer des messages et bien plus encore grâce à l'assistance vocale Siri et la technologie Uconnect.

La version Pista vient compléter la nouvelle gamme Abarth 595, qui comprend désormais deux types de carrosserie (berline et cabriolet), trois niveaux de finition (595, 595 Turismo et 595 Competizione), trois moteurs de puissance différente et plusieurs niveaux de performance. Une gamme destinée à des clients de plus en plus exigeants et experts.

Très racée mais à un prix abordable, l'Abarth 595, avec son moteur de 145 ch, est le modèle Abarth d'entrée de gamme. Son équipement de série permet déjà de profiter du plaisir de conduire promis par la marque. La 595 est la voiture idéale pour les amateurs de performance souhaitant faire de leur Abarth une voiture unique.

La 595 Turismo et la 595 Competizione présentent deux personnalités différentes mais toujours 100% Abarth. La Turismo, avec son moteur de 165 ch, est un concentré des valeurs des GT Italiennes, sous une forme compacte idéale pour une utilisation urbaine. En revanche, la Competizione est une sportive plus radicale. Avec elle, on roule à l'adrénaline ! Forte de ses 180 ch et de ses équipements dérivés de la course, elle est destinée aux conducteurs à la recherche de performances et de conduite sportive sans compromis. Pour ces deux versions, un catalogue très complet de kits et d'accessoires est à la disposition des amateurs de voitures « customisées » .

 

Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition et Yamaha XSR900 Abarth

 

Pour la troisième année consécutive, Abarth sera le sponsor et le fournisseur officiel des voitures de l'équipe de course usine Yamaha, équipe qui participera au Championnat du Monde 2017 FIM MotoGP. Yamaha et Abarth partagent les mêmes valeurs, l'esprit sportif et le désir d'excellence qui composent l'ADN de la marque au Scorpion et des stars des motos de course. Dans le sillage de la sensationnelle Abarth 595 Yamaha Factory Racing et de la 695 Biposto Yamaha Factory Racing, arrive la nouvelle série spéciale Abarth 695 Yamaha XSR Limited Edition disponibles uniquement en livrée gris Pista. Cette nouvelle version célèbre la naissance de la XSR Yamaha 900 Abarth, première moto exclusive, issue du partenariat entre les deux marques et partageant la même livrée grise que la 695 XSR et un grand nombre d'autres caractéristiques.

Le carénage avant, le garde boue avant et la couverture de selle de la moto Yamaha, sont en fibre de carbone. L'Abarth 695 et le XSR Yamaha 900 Abarth ont également en commun un échappement Akrapovič ultraléger, développé pour la course, pour affirmer la personnalité, le son de la mécanique et les performances. Sur l'Abarth, l'échappement high tech en fibre de carbone souligne le design sportif de la voiture.

Le logo XSR fièrement affiché sur le hayon permet d'identifier l'Abarth 695 XSR, tandis qu'un badge en aluminium identifie le numéro dans la série, limitée à 695 unités pour chaque type de carrosserie.

Avec le moteur 1.4 T-Jet de 165 ch sous le capot, l'équipement standard de cette série spéciale comprend une suspension arrière Koni et des ressorts Eibach ainsi que des jantes en alliage de 17 pouces. La version super sport bénéficie d'une finition noir mat, de chrome satiné sur les poignées et les supports de badge, d'un marquage rouge sur les pare-chocs et les rétroviseurs, de couvercles rouges d'étriers de frein et d'un système de freinage avec disques perforés.

Il est possible également de la personnaliser avec les kits de performance pour monter la puissance à 180 ch, améliorer la tenue de route en équipant la suspension avant d'amortisseurs Koni avec valve FSD (amortissement à sélection de fréquence) et obtenir un freinage plus efficace avec des disques avant flottants Brembo hautes performances 305x28mm perforés et auto-ventilés, équipés de plaquettes de frein avant Ferodo HP 1000/1 .

 

Abarth 124 spider et Abarth 124 spider Scorpione

 

Le nouvel Abarth 124 spider est un roadster amusant, différent, destiné à devenir une icône du plaisir de conduire et stimulant pour tous ceux qui prendront le volant. Développé avec la Squadra Corse Abarth, il offre le look dynamique et le plaisir de conduire d'un vrai roadster. Il est équipé d'un différentiel autobloquant de série.

Pour garantir un niveau optimal de maniabilité et améliorer la qualité de la conduite, les poids sont centrés entre les essieux et le moteur est placé derrière l'essieu avant. La voiture est équipée de mécanismes sophistiqués et des matériaux spéciaux permettant de réduire le poids à seulement 1 060 kilos. Le rapport poids- puissance de 6,2 kg/ch est le meilleur de la catégorie. En outre, la répartition optimale du poids garantit un comportement routier rationnel mais excitant.

Le public pourra admirer deux modèles sur le stand. Le premier, blanc pastel « Turini 1975 » avec capot noir mat rappelle l'Abarth 124 Rally, devenue aujourd'hui un classique. A l'époque, ce type de peinture avait été adopté pour éviter au conducteur d'être gêné par les reflets éblouissants. La gamme comprend d'autres couleurs : le rouge pastel « Costa Brava 1972 » et le noir métallique « San Marino 1972 », le bleu « lsola d'Elba 1974 » et le gris « Portogallo 1974 ». Ces noms sont des hommages aux victoires remportées par la marque en rallye. A l'intérieur, les sièges sont en cuir noir et rouge, la planche de bord et le tunnel central sont recouverts d'Alcantara, tissu technique utilisé dans le monde de la course automobile pour réduire les reflets dans l'habitacle et permettre au conducteur de se concentrer sur la conduite.

La deuxième voiture est un exemplaire de la nouvelle série spéciale Scorpion, une version conçue pour les clients recherchant la quintessence du pur plaisir de conduire. La voiture exposée est de couleur noire « Saint-Marin 1972 », quelques détails sont soulignés en gris Forgiato. Une version blanc « Turini 1975 » est également présentée sur le stand.

La version Scorpione conserve les mêmes caractéristiques que le 124 spider ; elle est équipée de sièges en cuir et microfibre noir pour un excellent maintien. Sous le capot de ces deux modèles se trouve le moteur 1,4 litre turbocompressé, à quatre cylindres avec technologie MultiAir. Il développe une puissance de 170 ch (environ 124 ch par litre) et un couple de 250 Nm. Sa vitesse de pointe est de 232 km/h, passant de 0 à 100 km/h en 6,8 secondes. Il est associé à une boîte manuelle 6 vitesses. Qui plus est, le son du moteur étant un composant essentiel des voitures Abarth, l'équipement de série comprend un échappement Monza Record avec Dual Mode, système capable de modifier le cheminement des gaz d'échappement en fonction de la pression, qui garantit un couple et une puissance linéaire tout en produisant un rugissement à la fois profond et plaisant. En plus de la transmission manuelle à 6 rapports, le spider est aussi disponible avec la transmission automatique séquentielle sportive Esseesse. La suspension sur l'Abarth 124 spider utilise un système à double triangulation à l'avant et une architecture 5-bras à l'arrière spécialement calibrée pour accroître la stabilité dans les virages et améliorer le freinage.

La nouvelle Abarth 124 spider est équipée d'une multitude de dispositifs de sécurité active et passive à la pointe de la technologie. En plus de l'ABS, l'équipement de série comprend un REF - Répartiteur Electronique de Freinage - pour répartir la force de freinage entre les essieux avant et arrière, réduire les distances de freinage et garantir le contrôle de la voiture quelles que soient les conditions de charge. Bien sûr, l'ESC est aussi de série, pour garantir un contrôle optimal de la voiture, surtout quand les conditions sont les plus difficiles, sur la neige, la glace ou les routes glissantes. Pour une conduite sur circuit, tous ces mécanismes peuvent être désactivés, pour que le conducteur puisse profiter de la tenue de route et de la dynamique exceptionnelles de la voiture. Avec l'Abarth 124 spider, il aura une sensation de conduite pure et directe.

L'ADN Abarth est très présent dans le design des deux modèles, mais aussi dans leurs intérieurs conçus pour garantir une ergonomie parfaite. Les sièges, gainés de cuir et d'Alcantara - de microfibre et cuir pour la Scorpione - sont très confortables et offrent un excellent soutien. Le conducteur est dans la position idéale, la plus basse et le plus reculée possible, pour ressentir tous les mouvements latéraux de la voiture. Ajoutons que les commandes répondent parfaitement aux ambitions sportives de la voiture : la position des pédales, le volant vertical et le levier de vitesse court sont les clés d'une vraie conduite sportive. Le tableau de bord dispose d'un grand compte-tours sur fond rouge, placé au centre face au conducteur, et d'un système de démarrage sans clé.

La capote est conçue pour être ouverte et fermée en quelques secondes d'une seule main depuis le siège conducteur. Une fois repliée derrière les sièges, elle n'occupe aucun espace dans le coffre.

Les deux voitures exposées sont équipées du « Pack Sound Plus », comprenant un écran tactile radio de 7 pouces et un système audio Bose avec caisson de basse et huit haut-parleurs, dont deux intégrés dans les appuie-tête pour une écoute parfaite. Elles disposent aussi du « Pack visibilité Plus », des phares LED avec ajustement automatique, des feux diurnes à LED, de capteurs de pluie et de luminosité , de lave-phares et de radars de recul.

 

Conversion kits

 

The new range of Abarth tune-up kits and accessories will also be showcased for visitors at the Geneva Motor Show. Performance, engine power, safety and customisation in the best Abarth style are the protagonists of this new after-market range. Three conversion kit offers are dedicated to the Abarth 595 and all on show on the stand.

The "160HP Tune-Up Kit" enhances the personality of the smallest Abarth of all and increases engine power from 145 to 160 HP. The conversion also includes Koni front and rear suspensions, Eibach low-ride front and rear springs, Ferodo brake pads and "Abarth Elaborazione" exterior badge. The kit is supplied to the customer in a special wooden crate which hints to the iconic Abarth conversion kit of the past.

The "180HP Tune-Up Kit" for 595 Turismo is designed to obtain the very best performance: from 165 to 180 HP and technical details of excellence, such as Koni front suspensions, Brembo floating front brake discs with red callipers, Ferodo brake pads, "Abarth Elaborazione" exterior badge and new conversion box dedicated to the world of performance.

The "Record Monza Exhaust System Kit" is offered today in a specially proportioned box. The muffler of the Scorpione celebrates Carlo Abarth's speed record at Monza and its powerfully aggressive sound results from the perfect combination of Dual Mode technology with four tailpipes and exciting design.

The new tune-up kits complement the other components that consolidate the DNA of the brand: ultralight Esseesse white and titanium rims, mirror caps, pillar liners and carbon fibre dashboard fascia, gear knobs, kick plates and pedal boards made of technical material (aluminium and carbon fibre). In short, a selection of technical features for Abarth owners to customise their car and enhance its iconic and performing style.

 

Racing

The new Abarth 124 rally made its surprise debut at the last edition of the Paris Motor Show. One year later, the new car has achieved excellent performance during the tests. The Abarth 124 rally Trophy will be kicking off soon. It will consist in seven Italian races, the first of which will be the Rally Il Ciocco, in Tuscany, from March 17 to 19.

The first edition of the Abarth 124 rally Trophy is joining the new track racing season of the Abarth Trophy, with the Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione and the Abarth 595 OT, and the Coppa Abarth Classiche, for vintage Abarth models competing in rallies. Abarth is still supplying 160 HP T-Jet engines for the Formula 4 single-seaters competing in championships in Italy, Germany, Northern Europe and the Iberia, in addition to the United Arab Emirates. The season is action-packed and will involve all classic motorsport areas, with a clear technological reference to standard production. The entire range has a racing version to underscore the close link between the racing experience and the development of standard vehicles.

With the Abarth 124 rally Trophy, the brand with the scorpion badge is organising a strongly innovative proportional trophy with a car that is highly innovative in itself. The Abarth 124 rally breaks the mould by combining excitement and technology: rear-wheel drive guarantees the spectacle, while the very high level performance is the result of painstaking development, as recently demonstrated at the Monte Carlo Rally which was held in extremely difficult conditions with a lot of ice and snow on the roads. The situation was positively not favourable for rear-wheel drive but still did not hold back the three private drivers who obtained excellent results.

The car is a Group R-GT model and therefore can compete in national and international races. The Abarth 124 rally Trophy counts seven rallies, six of which are part of the Italian Championship. In this way, Trophy contenders may also compete for the new Group R-GT Italian championship title.

The jackpot is very rich with prizes for the absolute ranking of the Under-23's and the teams. All prizes - 5000 Euro for the winner, 4000 Euro for the team and 2000 Euro for the Under 23 drivers - are cumulative. According to the regulation, prizes will be given to the first three rankings, in each race and final, in each category. The real news of the jackpot is the addition of a prize for the best ranking teams with a final jackpot of 30,000 Euro. The Under 23 winner will also be given the opportunity to compete in the 2017 Monza Rally with the official Abarth 124 Rally. Other prizes include an ACI Sport Federal Super Course and a "rally master" organised directly by the Abarth Racing Team. The winner of the overall ranking will receive their own street-legal Abarth 124 spider.

By organising the Trophy directly, Abarth will offer an array of services to facilitate team work to those who sign up: a spare parts service with technicians to provide assistance during the race will be present on the race circuits. A hospitality area with catering and entertainment dedicated to crews and teams will also be organised. Media visibility will be high, with a dedicated press and TV office in addition to activities on the most popular social media.

For more information on the Abarth 124 rally Trophy, go to the racing.abarth.com website or email the Abarth Racing Team at 124rally@abarth.com.

The Abarth 124 rally is the true strength of the championship. It is a real sports car, set up and tuned directly by Abarth and sold race-ready for 140.000 Euro.

The key elements of the car were clearly set in the development brief:

  • make it light with perfect weight distribution
  • give it a powerful, reliable and high-performing engine
  • make it lightning fast cornering with no understeering
  • ensure outstanding traction in all conditions
  • give it the fun of rear-wheel drive combined with state-of-the-art technology
  • make it easy to manage for team and technicians and keep running costs low.

The car fits a 1800 cm3 twin cam turbo direct injection engine. By exploiting a range of selectable mappings, it can output up to 300 HP at 6500 rpm with optimum torque curve, a key element to ensure balanced steering and acceleration when oversteering. Performance is breath-taking, acceleration is scorching and enhanced by a full, satisfying sound. To enhance performance even further, the engine is coupled to a snappy six-speed sequential transmission with shift paddles, while traction is assured by the mechanical self-locking differential.

Rallies put the cars under extreme stress and that is why the excellent mechanical layout of the standard production car has been developed further. The suspension system - front high double wishbone and rear multilink - provides optimised kinematics and is now installed on special subframes that ensure superior mechanical strength and considerable weight reduction, while metal joints guarantee top driving accuracy.

To ensure maximum grip in all road conditions and adapt to the different special stages, the Racing Team mechanics were extremely careful in defining the suspension set-up possibilities, which offer a broad adjustment of the characteristic angles, a greater bump position for difficult surfaces and, above all, hydraulic four-way shock absorbers to be able to configure compression and rebound behaviour as well as response to the high or low frequencies extremely accurately to indulge the driver's feeling.

The first-class mechanics has called for a new generation electronic system both to ensure top performance on the road and to optimise weight and overall dimensions.

With a high level of integration, all the main controls are ergonomically grouped on the steering wheel. In this way the driver can, for example, choose the different calibrations of the engine and of the antilag system or select the traction control mode, from the one designed for fast, grippy tracks to that designed to guarantee peak performance also in low grip conditions.

Perfectly interpreting Carlo Abarth's legacy, Racing Team mechanics also focused on servicing and containing the cost per kilometre to foster the promotion of new talents and allow gentlemen drivers to access the world of rallies. A modern rally car has to be designed not only to ensure top performance, but also to allow drivers, navigators and technicians to rely on a machine that can meet their expectations and adapt to multiple uses and situations. This is the reason why the new Abarth 124 Rally will offer the possibility to choose different configurations and set-ups, spanning from the profoundly mechanical, such as ground clearance, to exterior liveries, to be reminiscent of the unforgettable triumphs of the Abarth brand in rallies the world over.

The car was designed with an eye to facilitating servicing operations on the race track and to cut running costs. For instance, the suspension subframes are arranged for fitting the ground clearance kit with a double arm fixing position. Furthermore, the kit requires specific assembly instead of calliper replacement.

Finally, the SE139 code of the project is rooted in the pulsing heart of the history of the brand, referring directly to Carlo Abarth himself. The abbreviation SE means "Sports" and "Experimental", a direct connection with Abarth's values of craftsmanship and technical progress. The sequential number 139, on the other hand, reminds us that in its 67-year history, Abarth has developed an average of two racing projects per year: an outstanding achievement that few other automotive manufacturers can boast.

 

The Abarth Trophy on the race track

For the ninth year running, Abarth will be organising a Trophy reserved for Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione and Abarth 595 OT to offer many drivers the opportunity to test their worth on major race tracks in a car that is very spectacular and formative. Seven will be the appointments and the season will kick off on April 2 on the Marco Simoncelli circuit in Misano Adriatico.

Each appointment will include 40 minutes of free practice, one practice session and two races: the first starting grid is determined by the times clocked in the practice sessions, the second by inverting the first eight standings achieved in Race 1. There are race prizes in collaboration with Michelin and final prizes for the absolute ranking (30,000 Euro for the winner, 12,000 Euro for the second place, 8,000 Euro for the third place). There is no jackpot for the Abarth 595 OT, but signing up is free.

Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione is propelled by a powerful 215 HP turbo engine paired with 6-speed sequential transmission, special ride settings and aerodynamic equipment to enhance its performance.
Seven are the races on the calendar: six on Italian tracks and one abroad on the Red Bull Ring in Austria. It will start on April 2 in Misano Adriatico and end on October 8 in Mugello. The formula consists of two races for each appointment with the tried and tested Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione and Abarth 595 OT (Omologata Turismo) racing together but with separate rankings.

This championship has taken on an international connotation with the presence of many drivers from across Europe, noticeably from Scandinavia and Spain, in addition to a substantial and combative squad from Turkey, which in 2016 have shown their worth. The average presence of the past editions was approximately 20 cars.

The championship enrolment fees (7,500 Euro for Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione) include an array of services: paddock setup, spare part service on the race track with presence of technicians for advice and hospitality area with catering dedicated to crews and team. Media visibility will be high, with a dedicated press and TV office in addition to activities on the most popular social media. With this initiative, Abarth confirms its philosophy of creating racing opportunities for the standard versions of the high performance cars of the brand, which are capable of firing enthusiasm of drivers, on the road and on the race track alike.

 

 

Coppa Abarth Classiche

The racing attitude of the grand project involving enthusiasts of the history of the brand is expressed by the Coppa Abarth Classiche, in its second edition this year. The novel fact is that the chosen speciality is rally racing, an area in which the brand with the scorpion badge boasts many international successes at the highest levels both as Abarth and when the Squadra Corse Abarth managed Lancia, winning ten manufacturer's championship titles and six driver's championship titles over the years.

The championship will consist of six races and will be open to all vintage models earlier than 1981. There will be race prizes for the first classified in each group, for a total of three groups. Additionally, there will be jackpots for the first outright winners of each group. Other three special prizes will be awarded at the end of the championship for the first three classified with Autobianchi A112 Abarth. Enrolment is totally free.

The formula of Coppa Abarth Classiche, developed in collaboration with Michelin Italia, is packed with advantages for signing up to events and buying tyre sets for teams.

 

The F4 involvement

Given the outstanding success experienced in Italy and Germany over the past seasons, Abarth has decided to support the third edition of the F4 Championship in Germany and to reconfirm its involvement in the Italian Championship as sponsor and official engine supplier.

The 1.4 Turbo t-Jet engine with 160 HP, derived from the one fitted on the street-legal 595 and used on the Abarth cars competing in the Abarth Trophies, will be equipping all the cars made by the Italian manufacturer Tatuus again this year. In 2016, forty very young drivers competed in the German Championship and thirty competed in the Italian one. Young Mick Schumacher, the runner-up in both series, is one of them.

Calendar of Abarth 124 rally Trophy Events:

19 March                     40th Rally del Ciocco

2 April                          64th Rallye Sanremo

23 April                        101th Targa Florio

4 June                         50th Rally del Salento

26 June                                   53th Rally del Friuli

17 September             Rally di Roma Capitale

15 October                  35th Rally Due Valli

Abarth Trophy calendar:

2 April                          Misano

7 May                                      Adria

11 June                                   Red Bull Ring (Austria)

25 June                                   Vallelunga

30 July                                    Magione

10 September             Imola

8 October                    Mugello

Coppa Abarth Classiche calendar:

11 March                     Valli aretine

7 May                          Memorial Conrero

28 May                                    Rally storico Campagnolo

25 June                                  Rally Lana Storico

30 July                                    Rally Alto Appennino

24 September             Rally Isola d'Elba

 

The Scorpionship: Abarth Day

In the wake of last year's success, the adrenaline-packed Abarth Day will be organised again in 2017 for all enthusiasts of extreme performance. The seven appointments will be held from May to July on a selection of famous circuits across Europe with the following calendar:

 

  • 13 May  - France - Monthlery

  • 20 May - Italy - Varano de Melegari

  • 20 May - UK - Rockingham

  • 27 May - Portugal - Braga

  • 03 June - Austria - Salzburgring

  • 24 June - Spain - Parcmotor Castellolì (Catalonia)

  • 01 July - Germany - Hockenheim

 

Stand

The details of the Abarth stand in Geneva are reminiscent of the feeling of Officine Abarth made of iron girders, rough concrete and metal floor plates polished by car tyres. For the public, it will be like visiting the real workshop of a mechanic who is working with skilfully dedication on an engine. It is Carlo Abarth's heritage, one made of hand-crafted care applied to constant technical progress and performance.

In an exhibition area that hints to the part of the brand, Abarth is reasserting its vocation of being projected into the future and show off all its news: new products, new services and new initiatives.

By distributing informative leaflets and special elements placed around the stand, the public can become acquainted with the products of FCA Bank, the financial company specialising in the automotive sector. The company operates on the main European markets-in Switzerland through FCA Capital Suisse SA-with a sole mission: supporting the sales of all Fiat and Chrysler Automobiles brand vehicles through innovative financial products and high added value services dedicated to dealer networks, private clients and companies. A new tool will be available on all Abarth models starting from this month. It is the financial calculator for calculating the financing instalment according to the configuration of the car. During this process, customers can choose the right financing product for their needs and exploit a handy comparison function. At the same time, the instalment total is updated automatically according to the selected optional equipment. The tool will be made available in Germany, France and Spain over the next months.

 

The Abarth Register

In the wake of the excellent period currently being experienced in the field of automotive heritage over the past months, during which the value of classic cars has doubled, the Abarth Register was established with the goal of promoting and enhancing the value the Abarth brand on historical and cultural levels and of promoting collaboration and networking among enthusiasts.

The Abarth Register identifies the models of the recent history of the brand that have special technical or historical requirements or of which only a limited number of units were made, making them collectable and worthy of protection: authentic "instant classics". The Abarth Register is a closed list of special models with these requirements.

Very few cars make it to this exclusive list: a small circle of collectable cars the value of which will typically increases over time.

In addition to the special series that marked the history of the brand, like the 695 Tributo Ferrari or the Edizione Maserati, the list includes two models like the 124 spider 2016 Edition, of which 2500 units were made, and the new 695 XSR present at the Geneva Motor Show of which 695 sedans and 695 convertibles will be made. Moreover, to celebrate the uniqueness and value of the models, Abarth opens "The Special Side of Performance", a section entirely dedicated to all the special series and limited editions made since 2008. In this all-new area owners and enthusiasts can discover the authentic value of a vehicle by entering its VIN and checking the official number of units made. If the historical value of the car is confirmed, the customer will be redirected to the Abarth register website for enrolment.